Mobile reisetrender: Artificial Intelligence (AI), skanning og personlige apper, når mobilen overtar reisen
Hver tredje reise over hele verden bookes i dag via mobile enheter. Mobilen blir dessuten det selvsagte navet i alle reisens deler: Inspirasjon i sosiale medier, prissammenligninger, bookinger, nedlasting av gjøremål, og som guide på selve reisemålet. Travellink ser Artificial Intelligence (AI), skanning og personlige apper som neste steg i våre stadig mer mobiltilpassede reiser, skriver nett-reisebyrået i en pressemelding.
– Reisende verden over ser mer og mer til mobilen som det viktigste verktøyet i alle reisens faser. I takt med at teknikken utvikles, og mobilen blir en større del av vår hverdag, dreier reisen seg i stor grad om mobilen sier nordensjef i Travellink, Erik Wikander.
Mer enn annenhver reisende verden over anvender i dag mobile enheter, for å la seg inspirere, og for å søke inspirasjon. Omtrent hver tredje reisende booker dessuten reisen via en mobil enhet, en andel som er raskt økende. Reisende som tidligere har bestilt en reise via mobilen er dobbelt så utsatt som andre for å gjøre det igjen.
LES OGSÅ: Nå kan du bruke emojis til å navigere på reise, 8. mars 2017
Høyest andel mobile bookinger står «last minute»-reiser og kortere flyreiser for, ikke minst innenriks. Reisende bruker også mobilen oftere, jo kortere tid det er igjen til avreisen.
Det siste året har antallet besøk fra mobile enheter økt kraftig hos Travellink og dets søsterforetak. Bruken av mobil og nettbrett er på sitt høyeste i juli og august, når vi tilbringer mest tid utendørs.
Foruten funksjon, er tempo den mest avgjørende faktoren, når man benytter mobilen for bookinger. Innen kort tid bytter Travellink til en ny plattform, med en ny og raskere booking-funksjon. Plattformen anvendes allerede i dag av eDreams Odigeo, som Travellink er en del av. Med den nye hjemmesiden tar det 1,5 minutter å gjennomføre en flybooking. Det er dobbelt så raskt som kundene oppnår ved å booke direkte hos et flyselskap. For mer komplekse reiser, er forskjellen enda større.
Reisende har på relativt kort tid tatt til seg mobilen som sin fremste kompanjong på reisen. Travellink og eDreams Odigeo har derfor sterkt fokus på å ligge i forkant når det gjelder å finne nye funksjoner som forenkler reiser. Artificial Intelligence (AI), Augmented Reality (AR), skanning og individuelle app-løsninger, er noen av de områdene selskapet satser på, i jakten på smarte løsninger for reisende.
Med AI, eller kunstig intelligens, om man vil, får reisende en personlig guide, reisebyrå og concierge direkte i lomma, som de kan bruke til å finne de beste lokale tipsene og stedene å besøke på reisen.
AR, eller utvidet virkelighet, som fikk sitt store gjennombrudd med Pokémon Go, skaper et virkelighetstro miljø, som kompletteres med for eksempel lyd og grafikk. Dette gir reisende mye bedre opplevelser, på alt fra flyplasser til museer og kjente severdigheter.
Å taste inn personlige ønsker manuelt på mobilen, oppleves ofte som kronglete. Nye skanningfunksjoner skal gjøre det enklere for reisende å overføre ID-dokumenter, som siden kan lagres og brukes på hjemmesider og i apper.
Senere i år lanserer Travellink en ny app, som gir kundene personlig informasjon og funksjoner, i form av individuelle data og tjenester fra eksterne partnere. Dette kan være informasjon fra flyselskaper, om forsinkelser, bagasjebånd og gater, samt opplysninger om tidligere søk og bookinger. Informasjonen kan også enkelt deles med andre.
I rapporten Mobile devices – the ultimate travel companion, presenterer eDreams Odigeo, der nordiske Travellink inngår, fakta og trender rundt reisendes bruk av mobile enheter. Rapporten er laget i forbindelse med Mobile World Congress 2017 i Barcelona.
Foto: Kart-app i bruk. Foto fra Travellink.